پروپوزال طراحی سایت یا همان RFP طراحی سایت
در این مقاله از طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فرکام با موضوع پروپوزال طراحی سایت یا همان RFP طراحی سایت به شما کاربران و صاحبین مشاغل کوچک و بزرگ توضیحاتی دهیم تا بتوانند یک RFP خوب برای طراحی سایت نوشته و پیشنهاد ویزه خود را به شرکت مربوطه ارائه دهید.
در ادامه با طراحی سایت فروشگاهی فرکام خواهید دانست چگونه یک RFP برای طراحی سایت یا طراحی سایت مجدد فروشگاه اینترنتی خود بنویسید. یک RFP چیزی است که شرکت ها برای ارزیابی پروژه خود استفاده می کنند و سپس پیشنهاد خود را به شما ارائه می دهند. در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فرکام ما تعداد زیادی RFP از شرکت های بزرگ و کوچک دریافت می کنیم. برخی از این RFP – پروپوزال بسیار خوب و برخی بسیار بد هستند ما برای شما بیان خواهیم کرد، چگونه یک RFP یا پروپوزال خوب و مناسب برای وب سایت خود تهیه کنید و پس از آن هرچه RFP شما بهتر باشد پیشنهاد شما دقیق تر بررسی می شود.
تهیه یک گزارش یا پروپوزال یا RFP
هنگامی که شما به یک وب سایت نیاز دارید اولین کاری که انجام می دهید یک درخواست پروپوزال طراحی مجدد وب سایت است. RFP های خود را به شرکت های مختلف ارسال می کنید .
پس از این که درخواست خود را ارسال کردید شرکت ها برای درخواست شما در ارتباط با زمینه کار، جدول زمان پیاده سازی و هزینه طراحی وب سایت را مشخص می کنند. به طور معمول این درخواست با یک تماس تلفنی کوتاه و یک جلسه پرسش و پاسخ دنبال می شود.
RFP وب سایت شما، به عنوان یک شریک بالقوه تجاری است که می توانید در مورد آن فکر کنید. هنگامی که RFP عالی است که مرحله ای برای یک همکاری عالی است.
یک RFP عالی بسیار روشن، مختصر و مستقیما به نقطه هدف اشاره دارد. در حقیقت بسیاری از RFP هایی که ما دریافت می کنیم هیچ کدام از اصطلاحات فنی در آن ذکر نشده است و به صورت صحبت های روزانه است.
اگر شما می دانید چه اقدام هایی می خواهید استفاده کنید آنها را به صورت لیست برای شرکت ها ارسال کنید و اگر هم نه، کلا آن را فراموش کنید و تمامی کارهای خود را به دست شرکت طراحی سایت بسپارید.
تهیه یک گزارش یا پروپوزال یا RFP
RFP ها حتما نباید بسیار طولانی باشد و خسته کننده، در واقع این کسب و کار شما است که در مورد آن صحبت می کنید احساس راحتی کنید و به صورت یک موضوع جذاب به آن نگاه کنید. در طراحی فروشگاه اینترنتی فرکام ما در مورد RFP می دانیم بنابراین به جای قانون، از ما به عنوان دستورالعمل های نقطه شروع استفاده کنید. به آن ساده بنگرید و در مورد هر بخش و قسمت آن فکر کنید و لذت ببرید و در پایان فرکام برای آینده کسب و کار شما معجزه ای خواهیم ساخت که شوکه شوید.
طرح پیشنهادی طراحی وبسایت
طرح پیشنهادی طراحی وبسایت – RFP باید شامل موارد زیر باشد:
اگر از موضوع نوشتن مطمئن نیستید، اولین چیزی که باید شروع کنید خلاصه پروژه شماست . این باید مقدمه ای برای شرکت و کسب و کار شما و دلیل ارائه RFP شما باشد. از کاربران بالقوه خود بگویید چه چیزی آنها را امیدوار می کند تا آنها را انجام دهید که رفع هر گونه مشکل کاربران با سایت فعلی شما مواجه می کند رفع شود. در اینجا یک نمونه پروپوزال طراحی وب سایت فروشگاهی( RFP ) به طور حلاصه برای مثال می آوریم.
مثال : نام شرکت ما x است که زمینه کاری ما به آپدیت کردن نرم افزارهای شرکت ها و سازمان ها است. ما به دنبال اصلاح وب سایت هستیم چون که کاربران به ما گزارش می دهند که به دنبال هر چیزی که می گردند نمی توانند در وب سایت ما پیدا کنند.
چرا این موضوع مهم است: بخشی از درخواست شما برای پروپوزال ما را به نقطه ای می رساند به همین دلیل به کاربران پیشنهاد می شود پروپوزال را برای شما ارسال کند.
ارائه یک تاریخچه مختصر از شرکت شما لازم است. به کاربران خود می گویید چه کسانی هستید؟ در چه صنعتی فعالیت دارید؟ مخاطبان و کاربران شما چه کسانی هستند؟ همچنین کمک می کند تا شرکتهای بالقوه خود را بشناسند که چه کسانی هستند؟ آیا شما یک هماهنگ کننده در بازار هستید؟ کلیدی ترین نکته همین جا است که شما قدیمی ترین و قوی ترین شرکتهای اینترنتی هستید .
مثال : در شرکت x مشتریان آنها را انتخاب می کنند زیرا آنها خدمات با کیفیتی را دارند. آنچه آنها را از رقبای خود می کند این است که در صنعت خود با 30 سال تجربه قدیمی ترین هستند.
چرا این موضوع مهم است: پیشینه شرکت یا سازمان به کاربران و مخاطبان این را القا می کند که پروژه خود را به چه کسی بدهند و اولین نشانه برای تایید آن شرکت است.
RFP هایی بزرگ هستند که در مورد مشکلات شما و کاربران به طور مختصر و روشن صحبت می کنند. تمرکز خود را به روی آنچه می خواهید در سایت جدید خود انجام دهید بگذارید. سعی کنید مشکلات را در یک یا دوجمله محدود کنید با این جملات می توانید مشکلات خود را مشخص کرده و شروع کنید.
مثال : هدف اصلی ما برای وب سایت شما افزایش جذب کاربر و تعامل کاربران با طراحی سایت فروشگاهی است. برخلاف وب سایت فعلی ، وب سایت فروشگاه اینترنتی جدید شما باید کاربران به راحتی و کارآمد تر برای خرید محصولات توسط کاربران ارائه دهد و همچنین باید پاسخگوی کاربران نیز باشد.
چرا این موضوع مهم است: اولویت بندی اهداف، مهم ترین کاری است که شما در پروژه انجام می دهید. بنابراین ما دقیقا می دانیم چه چیزی شما را از این تعامل با کاربر خارج می کند. مشخص کردن اهداف عالی خود در ابتدا راه می تواند شانس شما را برای موفقیت در وب سایت فروشگاه اینترنتی جدید افزایش یابد.
در این مرحله از نوشتن RFP -پروپوزال طراحی سایت شما باید به دنبال خدمات خاصی باشید. در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فرکام پروژه های ما در گستره وسیعی قرار دارد. بعضی از شرکت ها نیاز به یک وب سایت جدید دارند. در حالی که برخی دیگر به تولید ویدئو و برند تجاری نیاز دارند. همانطور که می دانید پروژه های با دامنه و محدوده متفاوتی وجود دارند و نتایج حاصل از آنها باهم متفاوت خواهد بود. در زیر چند نمونه از آنچه که انتظار دارید را برای شما بیان می کنیم:
اگر شما در خواست یک پروپوزال برای وب سایت دارید این انتظار می رود نتایج شامل طرح ها و فریم ها باشد یا این که اگر پروژه یک هویت بصری دارد این انتظار می رود که نتایج ارائه شده در قالب های فایل PSD یا AI باشد.
نکته های حرفه ای: شما باید بدانید چه چیزی را براساس پروپوزالی ارسال شده از طرف مقابل می خواهید. و از سرویس دهنده بخواهید ساعتی را به شما اختصاص دهد.
مثال: ما یک ویدئو 60 ثانیه ای برای توضیح در مورد وب سایت شما می خواهیم و همچنین هویت های بصری مثل لوگو ، سربرگ های و یا کارت ویزیت را می خواهیم تا با کار شما آشنا شویم.
این موضوع برای این مهم است که: مشخص شدن مدت زمان پروژه شما، ما با در نظر گرفتن این که چه وظایفی داریم تکمیل می شود. یک نرخ ساعتی را براساس بهترین زمان تخمین به پروژه های قبلی اعمال خواهد شد. داشتن این اطلاعات به شما این اطمینان را می دهد که بهترین پروپوزال را برای وب سایت شما داشته باشیم.
وب سایت شما سازمان شده برای کاربران است تا دسترسی به دنبال هرچه هستند به راحتی پیدا کند. سایت مپ شما در واقع فهرست مطالب وب سایت شما است. لیست کردن چه صفحاتی می خواهید و در مورد چگونگی حرکت کاربر از طریق سایت فکر کنید. کاربران شما باید بتوانند به سرعت و به آسانی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. اگر نتوانند سایت را ترک خواهند کرد. تجربه کاربر UX یک عامل کلیدی در کارآیی وب سایت شماست.
تخمین تعداد صفحاتی که فکر می کنید در وب سایت شما نیاز دارید می تواند نقطه شروع خوبی باشد به عنوان مثال صفحات درباره ما ، تماس با ما و خدمات. اگر مطمئن نیستید چه صفحاتی نیاز دارید! نگران نباشید اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهید. مثال :
چرا این موضوع مهم است: تجربه کاربر UX یکی از مهمترین اجزای هر پروژه دیجیتالی است. ما از این اطلاعات برای تعیین تعداد صفحات سفارش شما در وب سایت استفاده می کنیم.
بخش زمان بندی RFP در پروژه شما انجام می شود اگر در تاریخ خاصی پروژه خود را می خواهید آن تاریخ می تواند برای تکمیل وب سایت یا برند تجاری شما باشد. این امکان را به شما می دهد تا فهرست زمانبندی برای آن داشته باشید و نقطه عطف مهمی در پروژه شما باشد مانند راه اندازی صفحه محصول جدید یا کمپین تبلیغاتی.
نکته حرفه ای: ” مدت زمان برای آماده سازی مقدمات ، طراحی و توسعه وب سایت سفارشی طول می کشد. باید توجه داشته باشید.”
مثال : مدت زمان تحویل پروژه 20مهر ماه است در حالی که ما در یک مهرماه در کنفرانس سالانه صنعت خود شرکت کنیم و می خواهیم در مدت زمانی صفحه اصلی به پایان برسد تا این زمان امکانپذیر است!
چرا این موضوع مهم است: اولا وب سایت شما باید UP شود اولین گام مهم در ایجاد وب سایت است که در مقابل آن انتظارات شما نیز برآورده شود. در برخی موارد طرف مقابل برای تکمیل پروژه دارد و با قیمت اضافی این کار را برای شما انجام می دهد.
الزامات کاربردی به احتمال زیاد بخش جزئی ترین RFP وب سایت شما خواهد شد. لیست هر گونه از الزامات فنی وب سایت شما باید پردازش پرداختی ، استخدام و یا ورود کاربر به سیستم داشته باشد.
نکته حرفه ای: شما مجبور نیستید به تمام الزامات فنی پاسخ دهید. اما مطمئن باشید شامل مواردی باشد که انجام می شود.”
آیا شما در حال فروش محصولات هستید؟ اگر چنین است از چه راهکار برای تجارت الکترونیک استفاده می کنید؟ چه توصیه هایی برای فروش را دنیال می کنید؟ آیا شما یک سیستم مدیریت محتوا دارید مانند وردپرس یا دروپال؟ اگر می خواهید از یک CRM مانند نرم افزار CRM فرکام که یک سرویس بازاریابی ایمیل مانند MailCaimp است استفاده کنید! اینجا سوالاتی از شما پرسیده شد که می توانید این موارد را با ما در میان بگذارید.
برای افرادی که فنی هستند سعی کنید تا حد ممکن جزئیات از لحاظ عملکرد ارائه دهید. داده ها را از منابع خارجی به دست آورید. مطمئن شوید این انتقالات برای داده ها انجام شده است. مثلاً اگر API وجود دارد آیا مستندی برای آن وجود دارد؟ به سوالات بین شما و شرکت طراح پاسخ دهید تا پروژه به طور درستی پیش رود.
مثال : وب سایت شما باید قادر به فروش محصولات باشد و در نقشه های گوگل ، موقعیت فروشگاه نیز مشخص گردد. بخش های مختلف وب سایت در Espinashost میزبانی می شود.
چرا این موضوع مهم است: این یکی از مهمترین عوامل در ارزیابی محدوده زمانی و قیمت از دیدگاه شرکت طراح خواهد بود. بعضی از راه حل ها نیاز به ساعت کمتری برای ارائه دارد. در صورتی که برخی راه حل های دیگر نیاز به منابع گسترده ای دارد که در طراحی API های سفارشی برای ایجاد برنامه های کاربردی نیاز به نرم افزارهایی است. بازهم شما نیاز دارید که RFP را روشن و مختصر ارائه دهید طرح دقیق تر پروپوزال می تواند پروژه شما را دقیق تر کند.
بله، نامه درخواست شما باید شامل بودجه هم باشد. بودجه شما شبیه تلاش برای خرید خانه ای است بدون اینکه بودجه ای را برای کارگزار ارائه دهید. اگر می خواهید یک خانه بخرید و بودجه شما 130میلیون تومان است کارگزار شما می تواند چندین خانه با این بودجه برای شما پیدا کند.
نکته حرفه ای: ” این کسب و کار شما است، اگر شما در مورد پول صحبت نمی کنید احتمالا در آن جدی نیستید”
تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است. یک گزینه ای است که کمترین هزینه را دارد یا یکی از مواردی با بودجه شما بیشترین ارزش را دارد. با ارائه بودجه این اجازه را می دهد با مناسب ترین راه حل براساس محدوده زمانی، اهداف و غیره برنامه ریزی شود. مثلا شما برای خرید خانه می توانید محدوده قیمت بین 100 تا 130 میلیون تومان در نظر بگیرید و آن را خریداری کنید اما آنچه از سود بین این دو مبلغ باهم متفاوت خوهد بود.
شما باید یک رنجی را برای قیمت ارائه دهید. اگر به دنبال خدمات اضافی مانند پشتیبانی و گارانتی یا سئو هستید بودجه این خدمات را جداگانه در نظر بگیرید.
نکته حرفه ای: ” دریافت واقعی در مورد آنچه به دنبال آن هستید به شما این مزیت را می دهد که شرکت طراح چه پیشنهادی را به شما ارائه کند.”
به وب سایت خد به عنوان یک سرمایه گذاری بنگرید. هر شرکت معتبر به شما در مورد نحوه استفاده بیشتر از بودجه را توصیه می کند و با شما مشورت خواهد کرد تا برای بازگشت سرمایه گذاری به حداکثر خود برسد.
مثال: بودجه وب سایت جدید شما بین 10 تا 12 میلیون است بودجه برای نگهداری و پستیبانی آن سالانه 5 میلیون خواهد بود.
پرای این موضوع مهم است: شما لازم نیست وقت خود را با شرکت های طراحی فروشگاه اینترنتی که در محدوده بودجه شما نیستند هدر دهید. صادقانه در مورد بودجه خود صحبت کنید و اجازه دهید شرکت طراحی سایت فروشگاهی در مورد اولویت های شما نیز صحبت کند شفافیت در این موضوع خیلی می تواند کمک کند.
در اینجا شما به سادگی معیار هایی برای انتخاب شرکت طراح می توانید از آن استفاده کنید. چیزهای دیگری که در اینجا ذکر می کنیم نیز مهم است: تخصص شرکت، قابلیت ها، نمونه کارها ، شرکت های مربوطه، میزبانی و هاست و غیره…
مثال: انتخاب ما براساس تجارب شرکت، شرکت های مربوطه و براساس طراحی انجام خواهد شد.
چرا این موضوع مهم است: یک شرکت ممکن است تخصص بیشتری در یک صنعت داشته باشد و همچنین در تجارت الکترونیک تجربه نیز داشته باشد. در مورد آنچه که تصمیم خود براساس آن است پیش بروید تا شرکت مناسب برای شما را انتخاب کنید.
طراحی فروشگاه اینترنتی فرکام شما را با آنچه برای نوشتن یک گزارش یا پروپوزال RFP لازم است آشنا ساخت حالا شما می دانید چه کارهایی را برای داشتن یک وب سایت جدید انجام دهید.