نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی
نکات اساسی و کلیدی در طراحی سایت فروشگاهی که در این مقاله فرکام برای شما آورده است در عین سادگی بسیار ارزشمند و هدفمند می باشد. و می تواند بسیار دربالا بردن افزایش فروش سایت به شما کمک کند، در مرحله اول نکات قبل از طراحی فروشگاه اینترنتی رو بیان می کنیم و بعد از آن مهمترین نکات در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را جهت افزایش فروش را بیان خواهیم کرد.
قبل از طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بایستی نقشه سایت را روی کاغذ بیاورید و نکات مهم را در نقشه سایت پیاده سازی کنید.
باید مشخص نمایید که صفحه اول، منو، خدمات و . . . به چه صورتی هست و دسترسی به بخش های مختلف سایت رو طراحی کرده و به گرافیک توجه داشته باشید. و در اصل باید یک ویترینی از خدمات و کالای خود برای مراجعه کننده به سایت خود طراحی کنید.
نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی
Online store design
برای داشتن یک سایت فروشگاهی موفق باید جستجوی کاربر یا همان بازدید کننده از داخل سایت راحت و آسان باشد و قانونی داریم به عنوان ” قانون سه کلیک ” به این معنی که کاربر ورودی به سایت فروشگاه اینترنتی شما برای جستجو کالا و خدمات یا مقاله مورد نظر تنها با 3 کلیک نهایتا 4 کلیک بتواند به خواسته خود دست یابد.
شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که وارد سایتی شده اید که حتی قادر به پیدا کردن اطلاعات تماس نشده اید و یا خواسته باشید که محصولی را خریداری کنید که در نهایت نتوانستید دکمه خرید نهایی را پیدا کنید.
و گاها انقدر فرایند خرید در برخی از سایت های فروشگاه آنلاین دشوار است که کاربر سایت و سبد خرید خود را رها می سازد و به سایت دیگری رجوع میکند.
گرافیک نقش بسزایی در موفقیت وبسایت ها ایفا می کند و در خوش بینانه ترین حالت 25 تا 30 درصد از موفقیت آنها به گرافیک ایده آل آنها بوده است. اما نباید در اینجا دچار اشتباه شوید که تنها بایستی به گرافیک سایت پرداخت چرا که اگرسایتی ساختار و چیدمان درستی نداشته باشد و همچنین محتوایی یونیک و مفید و جامع تولید نکند این امر مهم باعث خروج کاربر به سایت خواهد شد.
توجه داشته باشد که باز هم تنها گرافیک ناب و عالی و اختصاصی داشتن و تصاویر تنها کلید اساسی نیست بلکه رعایت موارد دیگری چون :
طراحی فروشگاه اینترنتی
گرافیک پیچیده بازدید کننده را سردرگم کرده و منجر به کاهش نرخ فروش خواهد شد.
گرافیک ساده کلید موفقیت و برندسازی کسب و کار شما خواهد بود.
داشتن استراتژی محتوا مطابق با کاربران، چرا که کاربران در اینترنتی به دنبال راحتی هستند و گاهی بسیار سطحی برای اینکه کاربران خود را حفظ و ماندگار کنیم گاهی باید برای رضایت کاربران نیز خود را برای تولید محتوا به چالش بکشید و محتوای کوتاه و خلاصه و مفید تولید کرد و یا اینکه برای مقالات طولانی برای هر پارگراف از مقاله خود عنوان یا سرتیتر قرار دهید که کاربر به راحتی هر بخشی که در مطلب به دنبال آن میگردد را پیدا کرده و مطالعه نماید.
از رنگ لوگو یا رنگ سازمانی شرکت خود در طراحی فروشگاه اینترنتی خود بیشتر استفاده کنید و از سبکی خاص در نگارش و فونت وب سایت خود پیروی کنید که به برندینگ شما کمک شایانی خواهد کرد.
• ما که هستیم.
• چه کاری انجام میدیم.
• چگونه به شما کمک میکنیم.
در صفحه اول بخش های زیر لازم است داشته باشید:
• چرا باید شمارو انتخاب کنند و دلایل تمایز شما
• خلاصه آخرین محصولات و خدمات
• خلاصه آخرین مقالات شما
• نظرات کاربران
• دکمه ای برای راهنمایی بازدید کننده به صفحه ای بنام صفحه فرود
این صفحه خیلی صفحه مهمی در طراحی فروشگاه اینترنتی می باشد اما اکثر وبسایت ها یا ندارن یا درست ازش استفاده نمی کنند، در این بخش بهتر است کاملا در مورد تجربیات خود توضیح دهید و سوابق و پروژه هایی که انجام داده اید، همچنین عکس ها و کلیپ هایی از خود، مجموعه و در صورت داشتن خط تولید، انبار و … در بخش درباره ما بارگذاری نمایید.
هر اطلاعاتی که برای تماس دارید: تلفن ثابت، همراه، ایمیل، فکس، شبکه های اجتماعی ( اینستاگرام ) و یا لینک آیدی برای پشتیبانی واتساپ، سعی کنین همه سلیقه ها را جوابگو باشید چون هر فردی بر اساس خصوصیات شخصیتی که دارد یک راه ارتباطی رو انتخاب میکند.
بایستی کامل بشرح دهید که چه خدماتی ارائه می دهید، از کجا شروع و به کجا ختم می شود، کیفیت خدمات و نظرات مشتریان راضی را در این صفحه بیارید.
به راحتی خوانده شود، دارای پاراگراف بندی مناسب باشد و از تصاویر مناسب استفاده کنید.
جای خالی این صفحه در خیلی از طراحی سایت های فروشگاه آنلاین حس می شود، شما در این بخش نحوه پشتیبانی رو اعلام می کنید و اینکه محصولات دانلودی هستن یا پستی یا … و اینکه چه فرایندی بعد از خرید محصول انجام خواهد شد، چه روزهایی و طی چه ساعاتی پشتیبانی دارید.
صفحه فرود (Landing page) صفحه ای است که واقعا قرار است برای کاربر مفید باشد، چه از نظر محتوای صفحه و چه از نظر معرفی خدمات یا محصول. به زبان ساده تر، این صفحه باید به کاربر کمک کند که واقعا چیزی که می خواهد را بخرد.
نحوه ورود کاربر به صفحه فرود (Landing page) با کمک لینک هایی که کاربر روی آن ها کلیک می کند انجام می شود. ورود کاربر هم از داخل سایت به دیگر صفحات سایت اتفاق می افتد و هم از خارج سایت با روش های مختلفی مثل :
جستجو کردن یک کلمه کلیدی در گوگل و مشاهده ی سایتی که با کلمه کلیدی شما مرتبط باشد.
موارد ذکر شده در بالا، مواردی هستند که کاربر را از بیرون سایت به صفحه فرود (Landing page) هدایت می کنند.
یکی از صفحات مهم که خیلی تاثیر بالایی در تبدیل بازدید کننده با کاربر دارد، بهتر است هرچه می توانیم صفحه ای راحت و آسان طراحی کنیم و برای ثبت نام اطلاعات زیادی از کاربر نخواهیم .شما میتوانید با داشتن شماره تلفن از مشتری به تمامی اطلاعاتی که بعدا نیاز دارین مثل کد پستی رو داشته باشید.
صفحه ی پرداخت هم باید خیلی ساده باشد، پس سعی کنید ساده ترین اطلاعات ممکن را برای پرداخت بگذارید، اگر نیاز هست که اطلاعات زیادی از مشتری گرفته شود اینکار را در دو مرحله انجام دهید (تعداد زیاد باعث ایجاد ترس در مشتری می شود.) در این صفحه اطمینان پشتیبانی پس از خرید و ضمانت محصول را به مشتری دهید.
بازاریابی محتوا هم که طبق آمار موثر ترین روش دیجیتال مارکتینگ هست، پس در هر زمینه شغلی که هستید برای سایت خود محتوا تهیه نمایید.