یکی از شاخصهای بسیار مهم و تاثیر گذار در سئو و بهینه سازی سرعت سایت فروشگاه اینترنتی می باشد. به گونهای که امروزه اگر بارگذاری سایت بیشتر از 3 ثانیه به طول بکشد کاربران و بازدیدکنندگان از سایت شما خارج خواهند شد و ترافیک سایت شما به شدت افت خواهد کرد. گروه نرم افزاری فرکام در این مقاله به شما بهترین راهکارها را برای افزایش سرعت سایت وردپرسی را به طور کامل معرفی خواهیم کرد تا به کمک آنها بتوانید سرعت سایت فروشگاهی را بهبود ببخشید و درآمدتان فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید.
طبق اعلام گوگل، سرعت بارگذاری صفحات سایت در الگوریتمهای رتبه بندی گوگل گنجانده شده و سرعت سایت تاثیر زیادی بر سئوی وبسایت و رتبهی آن در موتورهای جستجوگر میگذارد و اگر سایت فروشگاه اینترنتی سرعت بالایی داشته باشد در جستجوها زودتر از رقیبان خود دیده میشود که این دیده شدن منجر به فروش بالای سایت فروشگاهی می شود؛ بنابراین سرعت سایت تاثیر زیادی بر روی فروش سایت های فروشگاهی خواهد گذاشت. در ادامه این مقاله فروشگاه ساز فرکام به بررسی راهکارهایی در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی جهت افزایش سرعت وب سایت میپردازد.
البته قبل از هر اقدامی برای بالا بردن سرعت سایت فروشگاهی، ابتدا باید بدانیم سرعت سایت به چه میزان است. برای چک کردن سرعت وب سایت از ابزارهایی مانند Pingdom وPage Speed و Web Page Test و GTMetrix استفاده میشود. توسط این ابزارها میتوان گزارش کاملی از سرعت لود شدن بخشهای مختلف سایت به همراه راه حلهایی برای بهبود آنها اتخاذ کرد. روش کار با این وب سایت بدین صورت است که در ابتدا آدرس سایت هدف در قسمت تعبیه شده وارد میشود و بعد از گذشت مدتی مشخص گزارشات کاملی از سرعت لود شدن سایت، تعداد درخواست ارسالی به سرور سایت، حجم صفحههای سایت و ... مشاهده میشود که میتوان برای بهبود آن اقدام کرد.
با اعلام گوگل در سال های اخیر که سرعت صفحه یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی نتایج جستجو است، بیش از هر زمان دیگری بر بهینه سازی عملکرد وب سایت تأکید شده است. چندین ابزار آنلاین وجود دارد که می تواند عملکرد بهبود سرعت وب سایت به شما نشان دهد در اینجا، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فرکام به GTMetrix و اینکه چگونه می تواند به نرخ فروش شما و تجارت شما کمک کند را بررسی خواهیم کرد.
بهینه سازی سرعت سایت فروشگاه اینترنتی
GTmetrix سایتی است که یک سری ابزار آنلاین و پر طرفدار برای مدیران سایت دارد که به راحتی می توانند با آن وب سایت خود را آنالیز کنند. جالب است بدانید که بیشترین ترافیک سایت جی تی متریکس در تاریخ ۲۰۱۷ از سمت ایران بوده است. زیرا این سایت کار آمد جهت ارزیابی و آنالیز سرعت لود (Load) وب سایت ها بکار می رود و می توان با آن پارامتر های مختلفی که در سرعت وب سایت تاثیر دارد را مورد بررسی قرار داد و سعی در بهبود سرعت سایت کرد. حال می توان گفت سایت جی تی متریکس یکی از شناخته شده ترین و بهترین سایت های تست سرعت وب سایت می باشد، و پس از ارزیابی کامل، نتیجه را به صورت امتیاز بیان می کند. همچنین می توانید مطلع شوید که سایت شما چرا سرعتش پایین یا متوسط است و به راحتی می توانید آن را اصلاح کنید.
بهینه سازی سرعت سایت فروشگاه اینترنتی
یکی از ویژگی های عالی GTMetrix امکان مشاهده آمار تاریخی وب سایت شما است. این سابقه را می توانید هر بار که از وب سایت خود تجزیه و تحلیل می کنید و همچنین در زمان های برنامه ریزی شده به روز کنید، بنابراین می توانید به صورت دوره ای از عملکرد وب سایت خود به روز شوید. برای اطمینان از نظارت مستمر بر عملکرد وب سایت، می توان به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ردیابی برنامه ریزی شده را تنظیم کرد. شایان ذکر است که تستهای سرعت یکبار مصرف همه خوب هستند، اما فقط در مواقعی که چندین تست سرعت داریم و می توانیم تفاوتها را مقایسه کنیم.
یکی از جذابیت های اصلی GTMetrix امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص های اصلی عملکرد است. هنگامی که تجزیه و تحلیل کامل شد ، زمان بارگذاری کامل به ما ارائه می شود، بنابراین می توانیم مدت زمان بارگیری وب سایت را در چند ثانیه ببینیم. با ارائه این اطلاعات مفید به ما می توانیم با استفاده از GTMetrix درک درستی از عملکرد وب سایت فروشگاهی خود داشته باشیم.
تاثیر سرعت سایت بر روی رنکینگ
فایلهای html کدهای تکراری زیادی دارند که میبایست برای بهبود سرعت سایت حجم این کدها توسط الگوریتمهای بهینه سازی در سایت کم شود، بدین صورت حافظهی کمی توسط کدها اشغال شده و کدها سریعتر اجرا میشوند.
با استفاده از سیستم کش، صفحات بازدید شده توسط کاربران در زمانهای خاصی ذخیره میگردند و اگر کاربر در همان زمان دوباره درخواست بارگذاری آن صفحه را کند، صفحه دوباره لود نمیشود و نسخهی قبلی نمایش داده میشود، بدین طریق CPU و RAM سرور کمتر درگیر شده و برای مشاهدهی وبسایت بهنای باند کمی مصرف میشود که این خود عاملی برای بهبود سرعت سایت میباشد.
در صورت فشردهسازی محتوای سایت و به تبع آن کدهای html و css، در مقابل درخواستهای کاربر پهنای باند کمتری از سرور سایت مصرف میشود و این خود باعث بهبود سرعت سایت میگردد.
قبل از بارگذاری تصاویر در وبسایت باید آنها را بهینه سازی کرد، چرا که تصاویر در سرعت بارگذاری سایت موثرند. برای کاهش حجم تصاویر و بهینه سازی آنها روشهای مختلفی وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از نرم افزار فتوشاپ و ذخیره سازی تصویر با گزینه save for web میباشد.
فرمت تصاویر سایت نیز در سرعت سایت بسیار حائز اهمیت میباشد و هر فرمت برای استفادهی خاص خود مناسب است. برای مثال فرمت GIF برای تصاویر با چند رنگ محدود، فرمت JPEG برای تصاویر با تعداد رنگهای بالا، فرمت PNG برای تصاویر با کیفیت بالا و پس زمینه شفاف مناسب هستند.
برای راهاندازی یک وبسایت قابل قبول باید به شرکت ارائه دهندهی هاست توجه ویژه کرد، چرا که هاست سایت به طور مستقیم بر روی سرعت بارگذاری سایت تأثیرگذار است. برای افزایش سرعت بارگذاری وبسایت میبایست از هاست مجازی و یا اختصاصی استفاده کرد، چرا که هاستهای معمولی به دلیل مشترک بودن منابع CPU و RAM سرور بین تعداد زیادی وب سایت، سرعت پایینی دارند. از سوی دیگر یک سرور خوب باید همیشه در دسترس باشد و خدمات پس از فروش مناسبی را به مشتریان خود ارائه دهد.
با استفاده از منابع CDN سرعت سایت به طور قابل ملاحظهایی افزایش مییابد، چرا که این سورسها به گونهایی عمل میکنند که زمانی کاربر وارد وبسایتی میشود با توجه به موقعیت جغرافیایی او، از نزدیکترین سرور برای بار گذاری درخواستش استفاده میکنند.
GZip یک متد فشردهسازی فایل می باشد که از طریق انجام تنظیماتی در وب سرور انجام می شود. از فشرده سازی برای سرعت بخشیدن در نقل و انتقالهای شبکه استفاده میشود؛ چرا که عمل فشرده سازی باعث میشود وبسرور سایت فایلهای کوچکتری را در اختیار کاربران قرار دهد و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت بیشتر گردد.
ریدارکت به معنای هدایت دوباره مرورگر از یک آدرس به آدرسی دیگر میباشد. کاربرد ریدایرکت برای بیان کردن موقعیت جدید بک لینک، دنبال کردن کلیکها، متصل کردن بخشهای یک سایت به یکدیگر و یا رزرو کردن چندین دامنه با هم و ... میباشد، اما نکتهی اساسی در رابطه با ریدایرکتها این است که فقط در مواردی باید استفاده شوند که راه دیگری وجود ندارد؛ چرا که ریدایرکتها درخواستهای HTTP را افزایش میدهند که این خود باعث کاهش سرعت لود شدن سایت میشود.
منظور از لینکهای شکسته همان صفحات 404 هستند که میتوان آنها را در گوگل وبمستر ردیابی کرد و بعد از شناسایی این صفحات و رفع ایراد آن در همان پنل گوگل وبمستر میبایست گزینهی فیکس را انتخاب کرد تا دوباره صفحات ایندکس شوند. در کنار تمامی موارد ذکر شده برای افزایش سرعت سایت میبایست در ساخت سایت به سرعت کاربران نیز توجه داشت و تا حد امکان سایت فروشگاهی به گونهایی طراحی گردد که با سرعتهای پایین اینترنت نیز سازگاری داشته باشد و در دسترس این نوع از کاربرانی با سرعت پایین اینترنت نیز قرار گیرد.
در این مقاله از فروشگاه ساز فرکام اشاره خواهیم کرد به ۱۰ نمونه از برترین فروشگاههای اینترنتی جهان که فعالیتی گسترده دارند؛ بازار فروشگاههای اینترنتی از نظر نوع کالا، حوزهی جغرافیایی فعالیت و نوع مدل تجاری تنوع بالایی دارد و هرکدام از این فروشگاهها در بخشی از بازار پیشرو می باشند.
برترین و معروفترین فروشگاههای اینترنتی جهان:
Amazon : غول تجارت الکترونیک جهان
آمازون در طی فعالیت خود از یک کتاب فروشی کوچک آنلاین به یک غول اینترنتی تبدیلشده است. آمازون فقط کالاهایی که در انبار خود ذخیره کرده را به مشتریان فراهم ارائه نمیکند بلکه به سایر فروشندگان هم اجازه میدهد که با استفاده از بستر آمازون کالاهای خود را بارگذاری کنند و به فروش برسانند.
سایت آمازون بهطور جداگانه برای هر کشور بهینهسازی شده و ویژگیهای خاص خود را دارد. از آمازون استرالیا تا آمازون هند هر نوع کالایی برای مخاطبان فراهمشده است و آمازون در هر کشوری با رقبای محلی که درزمینهی فروش آنلاین فعالاند رقابت میکند؛ و با توجه به مخاطبان زیاد و عملکرد مطلوبی که نظر کاربران داشته است میتواند سود بسیار زیادی به دست آورد.
eBay: بزرگترین حراجی آنلاین جهان
این شرکت در سال ۱۹۹۵ و با نام AuctionWeb شروع به کار کرد در ابتدا به عنوان یک وبسایت برای فروش یک نوع آبنبات عروسکی خاص به نام PEZ که مورد علاقه کلکسیون داران است فعالیت میکرد؛ اما با رشد پیوسته تبدیل به بزرگترین حراجی آنلاین جهان شد. مدل تجاری این وبسایت C2C است و قصد ایجاد ارتباط تجاری بین کاربران را دارد؛ مؤسس و رئیس eBay یک فرد ایرانی-آمریکایی به نام پیرامیدیار است؛ حدوداً هر کالایی را میتوان در eBay پیدا کرد همچنین بهراحتی میتوان تبدیل به فروشنده شد و با فروش اجناس خود کسب درآمد کرد.
برای کسانی که به دنبال جمعکردن کلکسیون هستند eBay اولین جایی ست که باید سر بزنند با اینوجود اجناس نو هم در eBay فروخته میشوند و کالاهای عرضهشده تنوع زیادی از لوازم منزل تا بازیهای ویدیویی را در برمیگیرد. در جستجوی eBay میتوان فیلترهای زیادی از قبیل برند، قیمت، رنگ، نو یا دست دوم بودن را اعمال کرد.
Walmart: والمارت
والمارت در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار شعبه در ۲۷ کشور جهان دارد و با استخدام دو میلیون و دویست هزار نفر بیشترین کارمند را در بین تمامی شرکت های جهان داراست و بزرگترین خرده فروش جهان است.
با این وجود والمارت به فروش در فروشگاه های فیزیکی اکتفا نکرده است و هم زمان فروشگاه اینترنتی نیز دارد و تعداد زیادی کالا را بهصورت آنلاین به فروش میرساند. درواقع تعدادی از کالاهایی که والمارت بهصورت آفلاین در شعب خود به فروش میرساند همزمان بهصورت آنلاین هم عرضه میشوند؛ و مشتریان والمارت میتوانند بهجای ایستادن در صفهای طولانی فروشگاه، خرید خود را بهوسیله اینترنت انجام دهند؛ والمارت با توجه به گستردگی شبکهی توزیع میتواند مشتریان زیادی جذب کند.
علی بابا در سال 1999 راه اندازی شد سکوی پیشرو در تجارت عمده فروشی جهانی است. در سراسر جهان به میلیون ها خریدار و تأمین کننده خدمت می کند. شرکت علی بابا توسط جک ما در سال 1999 در پکن تاسیس شد، محصولات اصلی این فروشگاه اینترنتی مربوط به حوزه تجارت الکترونیک است.
در این فروشگاه امکان فروش محصولات تامین کننده به مصرف کننده وجود دارد. Alibaba.com صدها میلیون محصول در بیش از 40 دسته مختلف مختلف از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی ماشین آلات و پوشاک به شما ارائه می دهد.علاوه بر این نوع از خرید و فروش محصولات میتوانند از تامین کننده ای به تامین کننده دیگر و یا از مصرف کننده به مصرف کننده دیگر نیز فروخته شوند و به همین دلیل تعداد تراکنش های مالی این فروشگاه اینترنتی همانند دیگر فروشگاه های مطرح دنیا بسیار بالاست.
فروشگاه اینترنتی Alibaba زیرمجموعههای دیگری نیز دارد که درزمینهی فروش آنلاین فعالیت میکنند اما بازار هدف متفاوتی دارند که در زیر به آنها اشارهشده است:
سایت فروشگاهی با مدل تجاری B2C است که مشغول خردهفروشی آنلاین طیف وسیعی از کالاهای مختلف است و در گستره چین، تایوان، ماکائو و هنگکنگ فعالیت میکند.
یک پلتفرم فروش آنلاین C2C است که در بازار چین فعالیت میکند و بهمنظور ایجاد ارتباط بین مردم برای فروش کالا ایجادشده است.
این فروشگاه آنلاین بهمنظور فعالیت در عرصه بینالمللی توسط گروه شرکت های علیبابا راهاندازی شده است و در بازار چین فعالیتی ندارد؛ علیاکسپرس در ابتدا تنها به دنبال پیاده سازی مدل B2B و اتصال بنگاههای اقتصادی به هم بود اما اکنون درزمینهی B2C و C2C نیز فعال است. وبسایت آن علاوه بر انگلیسی، زبانهای زیادی ازجمله اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و هلندی را پوشش میدهد.
فروشگاه اینترنتی
شرکت اپل در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرمافزار رایانه و ارائهدهنده خدمات آنلاین فعالیت میکند. آنچه اپل را در فضای الکترونیک مصرفی متمایز می کند تمرکز بر طراحی است. همچنین، استراتژی اپل در انتخاب بسیار دقیق، اصطلاحاً، منجر به پیروزی عظیم در صنعت سخت افزار خود شده است. با این حال، هنگامی که اکوسیستم اپل را از طریق نفوذ در خرده فروشی مشاهده می کنیم، نوآوری آنها در فضای بسیار سودآور و دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری آنها را برجسته کرده است.
همچنین این شرکت در زمینهٔ تولید نرمافزار هم فعالیت دارد. نرمافزارهای آیتیونز، آیلایف، آیورک و سیستمعامل مورد استفاده در رایانههای این شرکت مکاواس نیز نمونههایی از فعالیت نرمافزاری این شرکت هستند.
مدیریت اجرایی این شرکت برعهده استیو جابز بودهاست. وی یک ماه پیش از مرگش از ریاست این شرکت کنارهگیری کرد و به جای آن تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفته است.
فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی ASOS انگلستان مربوط به دنیای مد و زیبایی است. در این فروشگاه لباس زنانه، مردانه، بچگانه، محصولات زیبایی و ... به فروش می رسد.مخاطبان ما (AKA شما) بسیار شگفت آور هستند. و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما در یافتن مناسب خود انجام می دهیم، مارک های ASOS خود را در بیش از 30 سایز ارائه می دهیم و ما متعهد هستیم که همه اندازه ها را با همان قیمت ارائه دهیم شایان ذکر است افراد می توانند لباس های دست دوم خود را نیز در این سایت به فروش رسانند و درصدی از فروش خود را به فروشگاه دهند. دفتر اصلی این فروشگاه در انگلستان است اما در شهرهای دیگری نظیر ایتالیا، اسپانیا، روسیه، آلمان، استرالیا و ... نیز شعبه دارد.
فروشگاه اینترنتی Fy محصولات منحصر به فردی از طراحان جدید و ظهور ارائه می دهد. شما تلاش خواهید کرد تا موارد موجود در هر جای دیگر وب را پیدا کنید. انتظار دیدن لباس، کیف، لوازم جانبی، کیف دستی، جواهرات و حتی هنرهای دیواری را داشته باشید. حمل و نقل رایگان در سراسر جهان در همه سفارشات در دسترس است.
برترین فروشگاههای اینترنتی جهان
در زمینهی فروش لوازم دستساز اولین بازیگر بدون شک Etsy است؛ این فروشگاه از سال ۲۰۰۵ کار خود را آغاز کرده است و تمرکزش بر روی فروش لوازم دستساز، کلاسیک و خاص است. درست است که تعداد بازدیدکنندههای آن از بعضی رقبا مانند eBay کمتر است اما با توجه به اینکه تنها روی یک حیطهی خاص تمرکز کرده است فروش بالایی دارد؛ این فروشگاه اینترنتی از مدل C2C استفاده میکند و هر کس بهراحتی میتواند فروشگاه خود را ایجاد کند و لوازمی که تولید کرده است را به فروش برساند.
قطعاً IKEA برای خرید مبل و لوازم چوبی بهصورت آنلاین اولین گزینه میباشد، این وبسایت که مقر اصلی آن در سوئد قرار دارد بهطور تخصصی به فروش لوازم آشپزخانه و اکسسوری های خانگی میپردازد؛ محصولات این فروشگاه اینترنتی بهصورت آمادهی مونتاژ به فروش میرساند و قابلیت سرهم کردن توسط مشتری را دارند.
ایکیا یک کمپانی پر سابقه است که در سال ۱۹۴۳ افتتاحشده است و دارای ۴۳۳ فروشگاه فیزیکی در ۵۲ کشور جهان است و در تمام این کشورها بهصورت آنلاین نیز خدمات میدهد.
یکی دیگر ار برترین فروشگاههای اینترنتی جهان، فروشگاه اینترنتی کفش Zappos که در سال 1999 بود نیک سوین مورن در حال پیاده روی در یک مرکز خرید در سانفرانسیسکو بود و به دنبال یک جفت کفش بود. یک فروشگاه سبک مناسب داشت اما رنگ مناسبی نداشت. فروشگاه دیگری رنگ مناسبی داشت اما اندازه آن مناسب نبود. نیک ساعتی دیگر را در بازار گذراند و از فروشگاه به فروشگاه پیاده روی کرد و سرانجام دست خالی و ناامید به خانه رفت.
در خانه نیک سعی کرد کفش های خود را بصورت آنلاین جستجو کند و دوباره ناموفق بود. اگرچه تعداد زیادی فروشگاه "مادر و پاپ" وجود داشت که به صورت آنلاین کفش می فروشند اما آنچه که برای نیک جالب بود این بود که هیچ خرده فروش عمده آنلاین که متخصص کفش بود وجود ندارد.
بنابراین از آنجا که سال 1999 بود و هر چیزی در آن زمان ممکن به نظر می رسید نیک تصمیم به ترک کار روزانه خود گرفت و یک خرده فروش آنلاین کفش را راه اندازی کرد و Zappos.com به دنیا آمد. ایده اصلی ایجاد وب سایتی بود که از نظر مارک ها ، سبک ها ، رنگ ها ، اندازه و عرض ، بهترین انتخاب را در کفش ارائه می داد. در اول ماه مه 2010 ، Zappos به ده شرکت جداگانه تحت چتر خانواده Zappos بازسازی شد.
صاحبان فروشگاه های آنلاین با دانستن مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی نه تنها با سایر فروشگاه های آنلاین بلکه با فروشگاه های فیزیکی نیز به رقابت پرداخته اند. فروشگاه های آنلاین که دارای مقایسه قیمت می باشند از جمله فروشگاه هایی هستند که شکار معامله را برای کاربران آسان تر می کنند و کاربران با ارسال نظرات و تجربیات خرید خود، به هدایت خریداران به فروشگاه های اینترنتی با بهترین اعتبار کمک می کنند.
فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی و لوازم بهداشتی
مزیت های فروش شامل فروشگاه های اینترنتی است که هیچ هزینه حمل و نقلی ندارند. حتی برخی از فروشگاه های آنلاین مالیات فروش را از کاربران خود دریافت نمی کنند که می تواند پس انداز قابل توجهی را برای آن دسته از خریدارانی باشد که عمدتا بصورت آنلاین خرید می کنند. در طراحی فروشگاه اینترنتی می تواند مزیت رقابتی بالایی را برای فروشگاه های آنلاین ایجاد کند.
سایر مزایای خرید آنلاین موارد زیر را شامل می شود:
مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی
نمایندگان فروش می توانند بصورت آنلاین آموزش های فشرده تری در جهت دانش فنی محصول خود کسب کنند و انعطاف پذیری بیشتری در تصمیم گیری هایی مانند استفاده از کوپن، مشاهده قیمت رقبا و تسریع در حمل و نقل بدون هزینه اضافی برای کاربران، داشته باشند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به دلیل کاهش هزینه ها که برای فروشگاه فیزیکی نیاز است، محصولات را با قیمت های بسیار پایین می فروشند.
خریداران با یادگیری سیاست های فروشگاه های اینترنتی - آنلاین و فروشگاه های محلی قبل از خرید، براحتی می توانند در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنند. گاهی هزینه های پنهانی مانند بازپرداخت هزینه در برخی فروشگاه های آنلاین و محلی وجود دارد.
از مهم ترین مزیت طراحی فروشگاه اینترنتی می توان به پایین بودن هزینه راه اندازی اشاره داشت که این هزینه راه اندازی مجدد ممکن است برای فروشگاه های فیزیکی بیش از آنچه تصور می کنند، باشد.
در طراحی فروشگاه اینترنتی می توان براحتی بخشی را به فروشگاه آنلاین اضافه کرد بدون اینکه نیاز باشد فروشگاه تعطیل شود یا از ارائه محصول به کاربران خودداری شود. این امر خود باعث حفظ مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار می گردد.
طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را به کاربران می دهد تا قبل از خرید سیاست بازگت کالا را مطالعه نمایند تا اگر نسبت به خریدی که انجام می دهد از عدم اطمینان برخوردار باشد، براحتی بتواند کالا را عودت دهد یا نسبت به خرید محصول تصمیم نهایی خود را بگیرد. البته با خواندن خط مشی فروشگاه آنلاین پاسخ روشن و شفافی در مورد کلیه هزینه ها و ضمانت نامه ها به خریداران ارائه می شود.
صاحبان فروشگاه های آنلاین با دانستن مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی نه تنها با سایر فروشگاه های آنلاین بلکه با فروشگاه های فیزیکی نیز به رقابت پرداخته اند. فروشگاه های آنلاین که دارای مقایسه قیمت می باشند از جمله فروشگاه هایی هستند که شکار معامله را برای کاربران آسان تر می کنند و کاربران با ارسال نظرات و تجربیات خرید خود، به هدایت خریداران به فروشگاه های اینترنتی با بهترین اعتبار کمک می کنند.
فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی و لوازم بهداشتی
مزیت های فروش شامل فروشگاه های اینترنتی است که هیچ هزینه حمل و نقلی ندارند. حتی برخی از فروشگاه های آنلاین مالیات فروش را از کاربران خود دریافت نمی کنند که می تواند پس انداز قابل توجهی را برای آن دسته از خریدارانی باشد که عمدتا بصورت آنلاین خرید می کنند. در طراحی فروشگاه اینترنتی می تواند مزیت رقابتی بالایی را برای فروشگاه های آنلاین ایجاد کند.
سایر مزایای خرید آنلاین موارد زیر را شامل می شود:
مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی
نمایندگان فروش می توانند بصورت آنلاین آموزش های فشرده تری در جهت دانش فنی محصول خود کسب کنند و انعطاف پذیری بیشتری در تصمیم گیری هایی مانند استفاده از کوپن، مشاهده قیمت رقبا و تسریع در حمل و نقل بدون هزینه اضافی برای کاربران، داشته باشند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به دلیل کاهش هزینه ها که برای فروشگاه فیزیکی نیاز است، محصولات را با قیمت های بسیار پایین می فروشند.
خریداران با یادگیری سیاست های فروشگاه های اینترنتی - آنلاین و فروشگاه های محلی قبل از خرید، براحتی می توانند در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنند. گاهی هزینه های پنهانی مانند بازپرداخت هزینه در برخی فروشگاه های آنلاین و محلی وجود دارد.
از مهم ترین مزیت طراحی فروشگاه اینترنتی می توان به پایین بودن هزینه راه اندازی اشاره داشت که این هزینه راه اندازی مجدد ممکن است برای فروشگاه های فیزیکی بیش از آنچه تصور می کنند، باشد.
در طراحی فروشگاه اینترنتی می توان براحتی بخشی را به فروشگاه آنلاین اضافه کرد بدون اینکه نیاز باشد فروشگاه تعطیل شود یا از ارائه محصول به کاربران خودداری شود. این امر خود باعث حفظ مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار می گردد.
طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را به کاربران می دهد تا قبل از خرید سیاست بازگت کالا را مطالعه نمایند تا اگر نسبت به خریدی که انجام می دهد از عدم اطمینان برخوردار باشد، براحتی بتواند کالا را عودت دهد یا نسبت به خرید محصول تصمیم نهایی خود را بگیرد. البته با خواندن خط مشی فروشگاه آنلاین پاسخ روشن و شفافی در مورد کلیه هزینه ها و ضمانت نامه ها به خریداران ارائه می شود.
یک بار دیگر مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی را با فرکام مرور کنید و با کسب و کار حال حاضر خود مقایسه کنید.
یک بار دیگر مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی را با فرکام مرور کنید و با کسب و کار حال حاضر خود مقایسه کنید.
کلمات کلیدی، ایده ها و موضوعاتی هستند که خبر از ماهیت محتوای سایت شما می دهند. انتخاب کلمات کلیدی درست یکی از مهمترین بخش های فعالیت یک متخصص سئو است. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزاری فرکام لیستی از رایج ترین اشتباهات در انتخاب کلمات کلیدی را برای شما گردآوری کرده ایم که بایستی از آنها پرهیز کنید. در حیطه سئو، آنها کلمات یا عباراتی هستند که توسط کاربران در موتورهای جستجو، جستجو می شوند. اگر کل محتوای یک صفحه را بخواهید تنها در یک کلمه یا عبارت کوتاه خلاصه کنید، آن عبارت، کلمات کلیدی صفحه محسوب می شود.
شما به عنوان صاحب یک سایت یا متخصص تولید محتوا، می بایست از مرتبط ترین کلمات کلیدی در صفحه استفاده کنید تا در هنگام جستجو از طرف کاربران، شانس بیشتری داشته باشید که آنها سایت شما را در نتایج جستجو بیابند.
بهترین روش استفاده از عبارات کلیدی (کلیدواژه) در عنوان سئو
انتخاب کلمات کلیدی درست[/caption]
اگر می خواهید از عنوان سئو بیشترین بازخورد را داشته باشید پیشنهاد می کنم حتما از کلمات کلیدی هدف تان در ابتدای عنوان سئو استفاده کنید. پلاگین Yoast SEO روی این قضیه بسیار حساس است زیرا:
در نتیجه باعث افزایش نرخ کلیک هم می شود (نرخ کلیک در سرچ کنسول گوگل نمایش داده می شود). این را هم بگویم ممکن است بعضی وقت ها استفاده از کلمات کلیدی در اول عنوان سئو زیاد با عقل جور در نیاید. فرض کنید کلمه کلیدی شما زیادی طولانی است (چند سیلابی است)، استفاده از این عبارت در ابتدای عنوان سئو و ادامه متن، انتقال مفهوم را دشوار می کند. از این رو برای رفع این مشکل تنها کافی است کمی انعطاف پذیر باشید و سعی کنید از کلمات هم معنی با کلمات کلیدی سایت تان استفاده کنید.
انتخاب کلمات کلیدی درست
1. عدم توجه به خواسته جستجو کنندگان
بسیاری از کسبه به جای آنکه درگیر نرخ تبدیل کاربران باشند، درگیر میزان ترافیک می شوند. اینجاست که موضوع درک نیاز کاربران به وسط کشیده می شود. منظور از نیاز کاربران، خواسته اصلی او از جستجوی عبارت سرچ شده توسط او است. محتوای سایت را متناسب با آنچه کاربران به دنبال آن هستند تهیه کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که ترافیک وب سایت شما از گوگل به ازای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط به دست می آید.
2. توجه نکردن به نتایج جستجو
بخشی از خواسته کاربران و آنچه که موتورهای جستجو از عبارت مورد جستجو درک می کنند را می توانید با مشاهده نتایج جستجو بفهمید. بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف کار با ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی کرده و نگاهی به نتایج واقعی جستجو در کلمات کلیدی نمی کنند. شاید شما بلاگی را برای کلمه کلیدی ایجاد کرده باشید، در صورتی که گوگل صفحات محصولات سایت های مختلف را برای آن کلمه کلیدی نشان دهد.
3. ندید گرفتن تعداد جستجو ها
بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی پارامترهایی را برای کلمات کلیدی ارائه می کنند که عدم درک درست آنها موجب تصمیمات نادرستی خواهد شد. عموما ما به دنبال کلمات کلیدی می رویم که بیشترین ترافیک را برای وب سایتمان به همراه داشته باشد، اما لزوما انتخاب کلمات کلیدی پر جستجو موجب کسب چنین نتیجه ای برای شما نمی شود. در ابتدا باید متوجه شویم که کسب رتبه در چه کلمات کلیدی برای سایتتان منطقی بوده و کاربرانتان در حقیقت چه نوع عباراتی را برای محتوای تولید شده توسط شما جستجو می کنند.
4. اهمیت ندادن به کلمات کلیدی بلند
تمرکز زیاد بر روی تعداد جستجو ها غالبا منجر به اهمیت ندادن به کلمات کلیدی بلندتر می شود. با اینکه کلمات کلیدی بلندتر کمتر جستجو می شوند، اما درصد بیشتری از جستجو کنندگان این نوع کلمات کلیدی، به مرحله خرید یا تبدیل شدن به مشتری نزدیک هستند. کلمات کلیدی بلندتر دارای رقابت کمتری بوده و محتوای تولید شده برای این گونه عبارات به احتمال بیشتری به نیاز کاربران نزدیک است. در نتیجه آنها به برند شما بیشتر اعتماد کرده و در آینده مجددا به وب سایت شما باز می گردند.
5. مشاوره نگرفتن از افراد
در این راستا راه هایی وجود دارد که می توانید از آن طرق به صحبت با مشتریان خود بپردازید. همچنین صحبت کردن با کارمندانی از وب سایت که مستقیما با کاربران رو به رو هستند نیز در این کار موثر است. زبان آنها را درک کرده، مشکلات آنها را بیابید و از سوالاتی که آنها در وب سایت ممکن است به دنبال پاسخشان باشند آگاه شوید.
6. درج کلمه کلیدی بعد از نوشتن محتوا
متاسفانه فرایند جستجوی کلمات کلیدی در بسیاری از مواقع بعد از نوشتن محتوا انجام می شود. نویسندگانی هم که از سئو چیز زیادی نمی دانند تصور می کنند که منظور از سئو کردن محتوا، تکرار کلمات کلیدی به دفعات در مطالب است. فرایند یافتن کلمات کلیدی بایستی پایه و اساس تمام استراتژی های سئو، PPC و تولید محتوا باشد، نه اینکه به عنوان یک الحاقیه به آنها اضافه شود. در صورت عدم توجه به کلمات کلیدی در ابتدای کار، وب سایت شما قادر به پاسخگویی درستی به خواسته کاربران نخواهد بود.
7. آگاهی نداشتن از فضاهای مورد جستجوی کاربران
علاوه بر گوگل مکان های دیگری نیز وجود دارد که کاربران در آن به جستجو می پردازند. به عنوان مثال در صورت نیاز به آموزش تعمیر یک وسیله برقی ممکن است که شما مستقیما سراغ یوتیوب بروید. بنابراین بهتر است که علاوه بر گوگل در سایت های دیگری که مخاطبین شما به دنبال پاسخ سوالات خود هستند هم سری بزنید تا از نیازهای آنان آگاه گردید.
8. توجه زیاد بر روی کلمه کلیدی
با توجه به افزایش درک گوگل نسبت به زبان طبیعی کاربران دیگر مثل سابق نیازی به استفاده افراطی از تمام کلمات کلیدی و هم خانواده های آن در محتوا و سایر قسمت های آن نیست. به عنوان یک راهکار می توانید این طور اقدام به نوشتن محتوا کنید که قرار است موضعی را در تلفن به فردی توضیح دهید. در چنین شرایطی شما کلمات متفاوتی را در گفتگو به کار نمی برید.
9. فراموش کردن پارامترهای مرتبط با لوکال سئو
در جستجوی برخی از کلمات کلیدی متوجه میشویم که نتایج جستجو به گونه ایست که گوگل به پارامتر مکان وب سایت ها و کسب و کارها اهمیت زیادی می دهد. در واقع جستجوی برخی کلمات کلیدی به گونه ایست که هدف کاربر یافتن مکانی برای مراجعه حضوری به آنجا است. در چنین شرایطی بایستی از کلمات کلیدی مناسب تری استفاده نمود.
10. توجه نکردن به موضوعات کلی تر
در هنگام تولید محتوا بهتر است که کمی از بالا به موضوع نگاه کرده تا به شکل عمومی تری به شرح موضوع بپردازیم. اینگونه تولید محتوا برای وب سایت نیز طبیعی تر به نظر رسیده و به ایده های جدیدی برای کلمات کلیدی میرسیم.
11. عدم شناخت رقبا
شناخت رقبا در کلمات کلیدی مورد نظر شما امری ضروری است، چرا که این گونه از مدل محتوایی که گوگل آن را به عنوان مدل برتر می داند آگاه می شوید. بنابراین بررسی رقبای خود را جزیی از فرایند آگاهی از کلمات کلیدی کنید.
12. ارزیابی اشتباه سختی کلمات کلیدی
بسیاری از ابزارهای کلمات کلیدی معیاری برای ارزیابی سختی کسب رتبه برای آنها دارند. با این حال این ارزیابی شامل در نظر گرفتن وضعیت و رتبه حال حاضر سایت شما نیست. ممکن است که وب سایت شما در حول موضوعی بسیار قدرتمند بوده و کسب رتبه برای سایتتان در موضوعاتی در این بین کار سختی نباشد. اما در شرایطی که وب سایت شما تازه ایجاد شده باشد و اعتباری نیز نداشته باشد، بنابراین واضح است که کسب رتبه در همان کلمه کلیدی کار بسیار دشواریست.
13. انتخاب کلمات کلیدی از طرف مشتریان
تمام متخصصین سئو مشتریانی دارند که علاقه مند به کسب رتبه در یک کلمه کلیدی به خصوص را دارند. بعضا کلمات کلیدی مورد نظر آنها نامناسب بوده و حتی کسب رتبه در آنها فایده ای نیز برایشان ندارد.
در اینجا به عنوان یک متخصص سئو باید دست به انتخاب کلمات کلیدی بزنید که منجر به افزیش درامد مشتریانتان شود. البته توجیه این مسئله بعضا کار بسیار سختیست، مخصوصا اگرمشتری از اصول سئو آگاه نباشد.
14. عدم توجه به حالت مفرد یا جمع کلمه کلیدی
همواره چک کنید که در یک محتوا بایستی از نسخه مفرد یک کلمه کلیدی بایست استفاده کنید یا نسخه جمع آن. در برخی از موارد پیش می اید که گوگل نسبت به حالت جمع یا مفرد یک کلمه کلیدی نتایج متفاوتی را نمایش می دهد. چرا که هدف کاربر از نسخه جمع و مفرد دو چیز متفاوت است. این حالت را در جستجوی کلمه “فروشگاه اینترنتی ” و “فروشگاه های اینترنتی” می توانید مشاهده کنید. کاربری که دست به جستجوی حالت مفرد یک کلمه کلیدی میزند احتمالا به دنبال دنبال اطلاعاتی از آن است، در حالی که کاربر جستجو کننده نسخه جمع، احتمالا به دنبال مقایسه محصولات یا خدمات است.
با ثبت دامنه و خرید هاست برای فروشگاه اینترنتی، رسماً فعالیت شما شروع میشود و باید محصولات و خدمات خود را در فروشگاه قرار دهید. داشتن فروشگاه اینترنتی کمی سخت است و ممکن است نسبت به سایر روشها هزینه بیشتری داشته باشد، اما اگر در این مسیر موفق عمل کنید، مطمئناً میتوانید یک منبع کسب درآمد پایدار با درآمد بالا برای خود ایجاد کنید. فروشگاه اینترنتی ممکن است شامل فروش محصولات الکترونیکی، محصولات غذایی، محصولات تزیینی یا حتی محصولات دانلودی باشد.
برای این کار باید ابتدا یک فروشگاه اینترنتی طراحی کنید یا قالب یک فروشگاه را بخرید. هر چه موفقیت شما در بالا بردن فروشگاه در رتبه بندی موتورهای جستجو بیشتر باشد، مطمئناً ترافیک بیشتری به کسبوکار خود جذب خواهید کرد و مشتریهای شما نیز بیشتر خواهد بود. باید قبل از راه اندازی و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، در مورد مراحل مختلف آن امکان سنجی انجام دهید و به سراغ کالاهایی بروید که افراد بیشتری در اینترنت به دنبال آنها هستند.
تا به اینجا برای کسب و کار اینترنتی یک دامنه ثبت کردیم و بعد از آن وردپرس را به عنوان سیستم مدیریت محتوا انتخاب کردیم. حالا نوبت به انتخاب یک مکان مناسب برای پاسخگویی به مشتریان است. همانطور که در دنیای واقعی به یک مکان فیزیکی بعنوان مغازه یا شرکت احتیاج داریم، در دنیای مجازی هم باید چنین مکانی وجود داشته باشد تا ما وبسایتمان را در آنجا قرار دهیم. به این مکان؛ فضای میزبانی یا در اصطلاح هاست (به انگلیسی: HOST) میگویند.
پیشنهاد میکنم بعد از مطالعه این مقاله از گروه نرم افزاری فرکام سری هم به مقاله معرفی برترین شرکتهای هاست ایران بزنید تا بتوانید معتبرترین هاستهای ایران را با تعرفه بسیار مناسبتر تهیه کنید.
ثبت دامنه و خرید هاست برای فروشگاه اینترنتی
سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیرهسازی، پردازنده و … را برای سرویسگیرندههای داخل شبکه آماده میکند.
هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته میشود. یک سرور میتواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیمبندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته میشود. یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وبسایت میزبانی میکند. برای راهاندازی یک وبسایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیهی یک هاست مناسب برای خود باشید. هاست همانند صندوق امانت بانک، تمام اطلاعات وبسایت شما را در خود جای میدهد. این شما هستید که انتخاب می کنید داراییهایتان را در کدام بانک قرار دهید.
بعد از اینکه متوجه شدید مفهوم هاست چیست، باید با توجه به نیاز وبسایت خود (میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار ram و..) یک هاست با ویژگیهای مشخصی از شرکتهای هاستینگ اجاره کنید! اینگونه بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق میگیرد و میتوانید تمام اطلاعات و فایلهای سایت خود را در آنجا قرار دهید.
در واقع هاست یک کامپیوتر همیشه روشن در یک شرکت ارائهدهنده خدمات میزبانی یا در اصطلاح هاستینگ است که ما اطلاعات سایتمان را مانند ذخیره اطلاعات روی لپتاپ شخصی، در آن قرار میدهیم. این کامپیوتر بصورت 24 ساعته روشن است و از طریق اینترنت میتوان به آن دسترسی داشت. هر وبسایت در فضای مجازی یک مکان منحصربفرد و اختصاصی دارد که شبیه موقعیت جغرافیایی است. این مکان یا حافظه آنلاین دارای یک آدرس است که ما با اتصال دامنه به آن آدرس، امکان فراخوانی اطلاعات هاست در وبسایت را فراهم میکنیم و مشتریان به اطلاعات وبسایت دسترسی پیدا میکنند. خدمات میزبانی به دو صورت اشتراکی و اختصاصی ارائه میشوند.
هاست اشتراکی مانند استفاده از یک کامپیوتر مشترک در خانه است با این تفاوت که تمام اعضا میتوانند بصورت همزمان از سیستم استفاده کنند. هیچ کدام از کاربران به اطلاعات کاربر دیگر دسترسی ندارد و حتی متوجه کارکردن همزمان بر روی یک سیستم نمیشوند بنابراین خیالتان از بابت امنیت و غیر قابل دسترس بودن اطلاعات سایتتان در هاست اشتراکی راحت باشد.
هاست اختصاصی در اصل یک شیوه و عبارت تبلیغاتی است. در هاست اختصاصی هم، منابع مانند هاست اشتراکی بین چند کاربر تقسیم میشود و تنها تفاوت آن در تعداد کاربرانی است که در منابع یک هاست باهم شریک میشوند. در هاست اشتراکی تعداد کاربران بیشتر است اما در هاست اختصاصی این تعداد بسیار کمتر است.
انتخاب بین هاست اشتراکی و اختصاصی به شرایط کسب و کار آنلاین بستگی دارد. هر کدام از این سرویسهای میزبانی برای شرایط مختص به خودشان طراحی شدهاند و نمیتوان گفت کدامیک بر دیگری برتری دارد. اگر هاست اشتراکی نیاز شما را برطرف میکند ولی باز هم بخواهید از هاست اختصاصی استفاده کنید؛ این کار نه تنها منفعتی برای شما ندارد بلکه علاوهبر تلف کردن وقت و نیروی کار، هزینه زیادی را به کسب و کارتان تحمیل کردهاید. خب، با این تفاسیر از کجا باید بدانید کدام یک از این دو سرویس برای شما مناسب است؟
اگر یکی از شرایط زیر را دارید؛ هاست اشتراکی بهترین انتخاب برای شماست:
اما چرا هاست اشتراکی بهترین انتخاب برای شرایط بالاست؟
هاست اشتراکی برای راه اندازی وب سایت جدید، انتخاب بسیار خوبی است زیرا نسبت به هاست اختصاصی ارزان تراست و بسرعت میتوانید کار با آن را شروع کنید.
استفاده از هاست اشتراکی درست مانند زندگی در یک خوابگاه دانشجویی است. هزینه هایی مثل نظافت، آب، برق و تعمیر لوازم بین تمام افراد تقسیم میشود و موجب صرفهجویی در هزینه تمام افراد میشود. در این خوابگاه هیچ یک از افراد به حریم و فضای خصوصی دیگری دسترسی ندارند و بطری آب را هم سر نمی کشند!
اگر یکی از شرایط زیر را دارید، هاست اختصاصی میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد:
ثبت دامنه و خرید هاست برای فروشگاه اینترنتی
هاستها با توجه به سیستمعاملی که روی آنها نصب میشود هم به دو دسته کلی تقسیم میشوند :
هاستها بطور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:
که هر کدام از آنها میتوانند به دو دسته تقسیم شود:
در واقع تفاوت آنها در سیستمعاملی است که روی هاست نصب میشود. هاست هم یک کامپیوتر مانند کامپیوترهای شخصی ولی با قدرت بیشتر است و قطعا برای کارکردن با آن نیاز به یک سیستمعامل داریم.
البته گاها از دسته سومی با نام هاست مخصوص CMS هم نام برده میشود که یا از نوع لینوکس است یا ویندوز؛ فقط توسط شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی برای سیستمهای تولید محتوای مختلف بهینه شدهاند. در واقع این شرکت ها با صلاحدید خودشان و تجربهای که در ارتباط با سیستمهای تولید محتوای مختلف داشتهاند یک مجموعه کامل از خدمات میزبانی را در قالب سیستمعامل لینوکس یا ویندوز ارائه میکنند. تقریبا همه ما در کامپیوتر شخصی از سیستمعامل ویندوز استفاده کردهایم.
سیستمعامل لینوکس یک سیستمعامل رایگان است که توسط توسعه دهندگان زیادی در دنیا بصورت آزادانه پشتیبانی میشود در حالیکه سیستمعامل ویندوز یک محصول انحصاری و مخصوص شرکت مایکروسافت است و برای استفاده از آن باید محصول را خریداری کنید. هر دوی این سیستمعاملها دارای قدرت و امنیت هستند. حتی بسیاری معتقدند که لینوکس قوی تراز ویندوز است و رایگان بودن آن دلیلی بر ضعف آن نیست. با توجه به این توضیحات کاملا مشخص است که هاست ویندوزی گرانتر از هاست لینوکسی است. زیرا برای استفاده از آن باید هزینه خرید سیستمعامل را پرداخت کنید.
وبسایت شما مجموعهای از کدها و نرمافزارهای مختلف است که باید توسط هاست پشیبانی شود. ممکن است شما از سیستم مدیریت محتوایی استفاده کرده باشید که فقط توسط هاست لینوکس پشتیبانی میشود. بنابراین تنها انتخاب شما، استفاده از هاست لینوکس است. البته بیشتر CMS های معروف مانند وردپرس، جوملا و دروپال توسط هر دو سیستمعامل لینوکس و ویندوز پشتیبانی میشوند. اما هاستهای لینوکسی سازگاری بیشتری با وردپرس دارند، به این معنی که سایت بر روی آنها سرعت و کارایی بهتری دارد به همین خاطر هاست لینوکسی برای کسانی که از وردپرس استفاده میکنند همیشه اولین انتخاب است.
آیا کنترل پنل و ابزارهای هاست برای هر سیستمعامل متفاوت است؟
برای اینکه بتوانید با هاست کار کنید و سایت را روی آن قرار دهید باید نرم افزاری با نام کنترل پنل هاست بر روی آن نصب شود که اینکار توسط شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی انجام میشود. نکتهای که شما باید به آن توجه کنید این است که هر یک از این سیستمعاملها داری نرم افزار مخصوص به خود هستند. معروفترین نرم افزار کنترل پنل هاست سی پنل (به انگلیسی: CPanel) است که برروی هاستهای لینوکسی ارائه میشود و کار کردن با آن بسیار ساده است.
با توجه به به موارد گفته شده، انتخاب بین هاست لینوکسی یا ویندوزی به نیاز شما بستگی دارد. اگر بدنبال یک هاست با قیمت مناسب و استفاده آسان هستید بهترین انتخاب استفاده از هاست لینوکسی با CPanel است.
بعد از انتخاب سیستمعامل هاست باید با جزئیات و امکاناتی که بهمراه هاست ارائه میشوند آشنا شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید.
هاست علاوه بر فضای ذخیره سازی امکانات دیگری نیز بهمراه دارد که میتوان از میان آنها به موارد زیر اشاره کرد:
البته ممکن است در سایتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی با عباراتی نظیر پشتیبانی 24 ساعته، بیمه در برابر بلای طبیعی ، بکاپ گیری منظم و … روبهرو شوید. بهتر است بدانید امکاناتی از این دست معمولا به صورت پیشفرض بهمراه اکثر هاستهای معتبر ارائه میشوند.
برای انتخاب هاست مناسب چه فاکتورهایی را در نظر بگیرم؟
برای اینکه انتخاب درستی در هاست حرفه ای داشته باشید باید ویژگیهای زیر را در هنگام خرید یک هاست مدنظر قرار دهید:
آپ تایم و همیشه در دسترس بودن هاست را بررسی کنید
آپ تایم به میزان روشن بودن 24 ساعته سرور هاست در 365 روز سال گفته میشود. هر چه میزان در دسترس بودن هاست در یک سال بیشتر باشد یعنی آپ تایم بالاتری دارد و هرچه میزان آپ تایم بیشتر باشد، بهتر است. آپ تایم یک هاست خوب معمولا 99 درصد در سال معادل 3.5 روز در 365 روز سال است. ممکن است این قطعیها به صورت لحظهای اتفاق بیفتد و شما هرگز از آن مطلع نشوید.
از دسترس خارج شدن یک هاست اتفاقی غیر منطقی نیست اما باید میزان آن بسیار کم باشد. آپ تایم بین 99 تا 99.9 درصد مقدار قابل قبولی برای سرور یک هاست بحساب میآید. در هاستهای اشتراکی آپ تایم 100 درصد هیچوقت اتفاق نمی افتد و اگر عدد 100 را در ویژگی آپ تایم یک هاست دیدید بدانید این فقط یک شعار تبلیغاتی است چونکه عدد آپ تایم گوگل هم 99.9 است.
هاست را با توجه به زمینه فعالیت خود انتخاب کنید
سایت شما در چه زمینهای فعالیت دارد؟ سایت خبری، سایت فروشگاهی، سایت پزشکی، نمایش و فروش فیلم، سایت آموزشی و …
با توجه به حوزه فعالیت سایتتان بهترین هاست را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای سایتی با عکس و فیلم فراوان نیاز به هاست با فضای ذخیره سازی زیاد دارید. بنابراین میزان هارد دیسک (به انگلیسی: Hard Disc) بسیار اهمیت دارد. اگر در سایت شما فرآیند محاسباتی و ریاضی پیچیدهای اجرا میشود باید میزان رم (به انگلیسی: RAM) و سی پی یو (به انگلیسی: CPU) بالاتری برای هاست خود در نظر بگیرید. بنابراین باید به امکانات و همچنین قدرت و کیفیت سخت افزارهای هاست توجه کنید.
پشتیبانی فنی هاست را در نظر بگیرید
یک شرکت ارائهدهنده خدمات میزبانی باید پشتیبانی 24 ساعته داشته باشد. در هر ساعت از شبانهروز ممکن است مشکلی برای هاست اتفاق بیفتد و باید یک تیم پشتیانی برای رفع مشکل آماده باشند. قبل از انتخاب شرکت ارائهدهنده خدمات میزبانی در مورد کیفیت پشتیبانی و خدمات آنها تحقیق کنید و بهترین شرکت را انتخاب کنید. بهترین شرکت الزاما گرانترین یا ارزانترین هاست را ارائه نمی کند. بلکه باید پشتیبانی بسیار قوی وجود داشته باشد.
امکانات ویژه و مفاد قرارداد در خرید هاست
این گزینه در واقع وجه تمایز شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی با یکدیگر است. باید ببینید با خرید و انتخاب هاست از شرکت چه امکانات ویژهای در اختیارتان قرار میگیرد. به عنوان مثال یک شرکت تضمین میکند در صورت خرید هاست بصورت رایگان تنظیمات اتصال دامنه و نصب وردپرس را برای شما انجام دهد.
در مقابل باید به قوانینی که در قرداد خرید هاست ذکر شده است؛ توجه کنید. باید بدانید در چه صورتی میتوانید استفاده از هاست را متوقف کنید و آیا در صورت پشیمانی از خرید؛ وجه پرداختی به شما بازگردانده میشود یا خیر؟
نظر مشتریان درباره خدمات شرکت و کیفیت پشتیبانی
با سرچی کوتاه در اینترنت و پرس وجو از افراد آگاه میتوانید از میزان رضایت مشتریان از خدمات شرکت آگاه شوید و متوجه شوید شعارهای تبلیغاتی آنها تا چهاندازه به واقعیت نزدیک است.
حتما برای شما هم پیشآمده که بعد از مدتها گشتن در اینترنت بالاخره مطلب موردنظرتان را پیدا میکنید اما وقتی وارد سایت آن مطلب میشوید، سایت با سرعت بسیار کمی لود میشود و تصاویر آن بارگذاری نمیشود. شما هم سایت را بسته و جستجو را ادامه میدهید!
با داشتن چنین تجربهای حتما میدانید که اهمیت سرعتسایت بر افزایش مشتریان و سود چقدر تاثیرگذار است. یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در سرعت انتخاب یک هاست استاندارد و متناسب با سایت شماست. همانطور که در مقاله اول اشاره کردم، هدف از راه اندازی وب سایت جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر است و افزایش سرعت سایت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه میباشد.
فراموش نکنید که اولین چیزی که باید در نظر بگیرید سرعت سایت است، اگر سرعت سایت پایین باشد حتما باید آن را بهینهسازی کنید. البته نگران نشوید، میتوانید به مقالههای آموزش بهینهسازی سرعت سایت سر بزنید و یاد بگیرید که چطور میتوان سرعت سایت را افزایش داد.
بعد از ثبت دامنه و خرید هاست برای فروشگاه اینترنتی باید دائما و در بازههای زمانی مشخص به سایت خود را از لحاظ سرعت بررسی کنید. یکی از روشهای بررسی سرعت سایت استفاده از جی تی متریکس (به انگلیسی: GT Metrix) است. کافی است نام سایت خود را در جی تی متریکس وارد کنید و بعد از چند ثانیه یک گزارش کامل از وضعیت سایت و مشکلاتش بدست آورید.
بعد از دریافت گزارش باید سریعا ایرادات موجو در سایت را تا حدامکان از بین ببرید تا سرع سایت شما افزایش یابد. زیرا همانطور که قبلا هم اشاره کردم، سرعت پایین سایت باعث کاهش فروش و افزایش نرخ بانس ریت (به انگلیسی: Bounce Rate) میشود.